zaterdag 10 april 2010

What a sight!

Wow, was me dat een ervaring die empire state building. Het mag dan wel een uur aanschuiven zijn maar met een zalige 28 graden NY vanop een aanzienlijke hoogte bekijken by night is wel iets unieks. Met de lift 80 verdiepen hoger gaan zorgde bij mij al voor een bepaalde druk op mijn oren. Eens boven, was het gewoon genieten. Wat een uitzicht, ik snap goed gng waarom ze ons aanraadden dit snachts te doen. Het lijkt net een film. Het is een beetje dat zelfde zicht dat wanneer je net opstijgt of daalt met een vliegtuig. Die eerste minuten kijkt echt iedereen uit dat raampje. In de verre verte zag je zelfs het statue of liberty. Ons hotel werd overschaduwd door het immense madison square garden en het imposante postgebouw er naast.
We hebben er denk ik 2 uur gewoon liggen genieten van het zicht.

Ik weet zelfs niet meer wat ik de dag erna heb gedaan, of was dat gisteren?
De tijd vliegt hier zo snel en continue krijg je signalen binnen waardoor je voortdurent afgeleid bent.
Ik herinner me slechts nog vage dingen van de eerste dagen. Maar daarvoor heb ik wel gng fotos genomen.

De dag na empire state ( eergisteren dan toch) zijn we richting battery park getrokken. Dit is het meest zuidelijke puntje van manhatten.
Hier vlakbij was ook de staten island ferry die we maandag namen.
Battery park zijn we niet binnegegaan omdat er een
immense wachtrij stond. De promenade naar battery park is wel geweldig. Het is er 100 keer rustiger dan central park.
Klinkt mss een beetje raar maar hier is geen spoor van het hectisch new york te bekennen.
Onze trip leidde ons verder naar het financial district tot in wall street.
Het prachtige plein in wall street aan wall street stock exchange is een toeristisch trekpleister.
Een new yorker vertelde me dat het een rustige dag was op dit plein. Nochtans krioelde het van zakenmensen, toeristen , security en politie.
Had ik maar een pas om binnen die stock exchange te geraken.

In de namiddag rustten we vaak uit en hangen we wat rond tussen 30-(hotel) en 60street(central park). Dit is best wel een hele trip maar als ons benen niet meer meewillen dan gebruiken we de handige subway. Antwerpen metro kan hier nog iets van leren.
De straten en de werking met kaartjes zijn zo makkelijk te interpreteren. De espnzone winkel op times sq. Is een waar genot voor elke sportliefhebber. Met een heerlijke pint en wat hapjes kan je zo een geweldige sportmatch life
meemaken.

Gisteren sliepen we wat langer uit, wat we tegenwoordig meer doen. Om 10 uit verlieten we het hotel. Om 11 uur besloten we wen msg tour te doen. Werelds meest befaamde entertainment gebouw. Hier bevinden zich ondermeer ook de nba matchen.
In de tour kregen we kans om in de vip lounges te rusten op het hoogste verdiep. Erg indrukwekkend. Het ijstapijt dat perminent aanwezig is voor de ijshockey ploeg de new york rangers werd net mooi glad gemaakt voor de belangrijke match van vanavond. Als de dag erop dan basketbal is legt men gewoon een doek en latten op dit ijs. Geen kat die het merkt. Een lokale beeldschone cheerleader vertelde ons hoe zwaar het voor haar is telkens weer zichzelf te moeten bewijzen voor de dansdirectie(ofzowiets). Alles was superfijn tot maarten de foto van mij en de cheerleader helemaal wazig trok.
Hierna gingen we naar union sq waar een populaire markt plaatsvindt op ondermeer vrijdag. Nu echt indrukwekkend vond ik deze niet.
Het heeft veel weg van de "westelse met" van bij ons. Mss dat die new yorkers dat helemaal anders ervaren.
The strandbookstore iets verderop heeft een waanzinnig aanbod aan nieuwe en tweedehands boeken. Beginnend van 1 dollar. Nuja, de weinig actieve boekenlezer in mij smeekte om door te gaan.
We besloten dan eens gewoon de mensen stroom te volgen richting downtown en broadway. In streken noho en soho op broadway dat nogal hard aanleunt bij little italy is het geweldig voor jeans te shoppen. 2 levi's broeken voor een 90 dollar.
Dat kun je bij ons nooit inbeelden. Tegen dat we weer aan het hotel waren was het weer savos. En zoals elke dag goed uitgeput. We sloten de dag af met enkele pinten.

Voor de komende laatste 3 dagen staan volgende punten nog op de agenda:
meatpacking district, upper east side, upper west(st johnd cathedral), sea air space museum, 2 nba matchen en een stuk central park. In 10 dagen krijg je heel new york gezien maar op een individuele dag zie je echt niets. Normaal hebben we maandag nog om al het leuke te herdoen. Ohja discotheken hebben wij hier niet gezien. Iedereen trekt blijkbaar naar de pubs.

Groetjes michael

Geen opmerkingen:

Een reactie posten